O Kώστας Λαζαρίδης αποτελεί μία ιδιαίτερη και ξεχωριστή περίπτωση ταλαντούχου μουσικού που μεγαλουργεί στις Ηνωμένες Πολιτείες για 50 χρόνια, κρατώντας το Kostas ως καλλιτεχνικό του όνομα.
Μαθαίνοντας κάποια πράγματα παραπάνω για τον ίδιο, καταγράφουμε ότι γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη στις 14 Απριλίου 1949 και ο πατέρας του ήταν ένας ερασιτέχνης μπουζουξής, με μεγάλη αγάπη στο ρεμπέτικο τραγούδι που ανθούσε εκείνη την εποχή. Σε συνδυασμό με τα ποικίλα και διαφορετικά μουσικά ερεθίσματα που εξακολουθούσε να καταγράφει υποσυνείδητα, ο μικρός τότε Κώστας αρχίζει να διαμορφώνει μια πρώτη μεγάλη παρακαταθήκη από τον βαλκανικό μουσικό πλούτο, την οποία θα αρχίσει σταδιακά να χρησιμοποιεί για την σύνθεση των δικών του τραγουδιών. Στην ηλικία των επτά ετών θα μετακομίσουν οικογενειακώς στις Ηνωμένες Πολιτείες για την αναζήτηση μιας καλύτερης επαγγελματικής προοπτικής, χάρη στην μεσολάβηση ενός οικογενειακού φίλου και το πολιτισμικό σοκ που υφίσταται είναι τεράστιο , ευρισκόμενος στην πρωτεύουσα του νέου ήχου που ονομαζόταν rock’n’roll , και παρακολουθώντας παράλληλα τα είδη υπάρχοντα είδη της soul, blues και country. Μέσα από αυτόν τον καταρράκτη νέων ήχων, η ανάγκη του να εκφραστεί μουσικά γίνεται πλέον αδήριτη και στην ηλικία των 9 χρονών λαμβάνει από την μητέρα του ως δώρο μια κιθάρα πάνω στην οποία θα σκαρώσει τα πρώτα του τραγούδια, ενώ από την τηλεόραση θα δει σε ζωντανό χρόνο την «Βρετανική εισβολή», μαγεμένος από τα τραγούδια των Beatles, Rolling Stones, Animals ,Kinks ,Who κ.α.
Το 1963 φτιάχνει το πρώτο του συγκρότημα, τους “Chanclers” οι οποίοι κρατάνε για έναν χρόνο και το 1964 συνεχίζει με την ίδρυση των Poison Ivy , οι οποίοι επίσης είχαν κύκλο ζωής έναν χρόνο. Το 1965 φτιάχνει τους Sound Establishment, με τους οποίους προσπαθεί να αποδώσει τον φρέσκο ήχο του rock , σκαρώνοντας και τα πρώτα του τραγούδια, είτε σε rock φόρμες, είτε ακόμα και σε cantos, flamenco κ.α., ενώ παράλληλα δουλεύει και ως πλανόδιος εφημεριδοπώλης για να βγάζει τα προς το ζην. ‘Ενας από τους τακτικούς πελάτες του ήταν και ο Chan Romero , ο οποίος είχε σαρώσει τα charts το 1959 με το “Hippy hippy shake” και τον παρακαλάει να του μάθει να παίζει τεχνικότερα την κιθάρα και γίνεται ο πρώτος μαθητής του Romero. Ξεκινώντας ο Romero την δική του δισκογραφική εταιρία “Warrior records”, θα βγάλει το 1966 ένα δισκάκι με τα τραγούδια “Something we call love” γραμμένο από τον Romero και στην β πλευρά το “Jane”, το πρώτο τραγούδι του Κώστα που ηχογραφήθηκε ποτέ. Η απόδοση του στο “Something we call love” είναι εξωπραγματικά καλή, έχοντας ένα νεανικό όσο και νευρικό ηχόχρωμα, που σε συνδυασμό με το Hammond του moody garage κομματιού και τα haunted φωνητικά, συνθέτουν ένα αριστούργημα, ένα τραγούδι κόσμημα για την ελληνική μουσική ενώ γνώρισε και μεγάλο airplay στο Billings.
To 1968 υιοθετεί το παρατσούκλι “Mato man”, αλλάζοντας στάση ζωής, βαθιά επηρεασμένος από το αντιπολεμικό κλίμα, το κίνημα των hippies και την κουλτούρα του LSD, κάνοντας μια βουτιά ενδοσκόπησης στον εαυτό του ,αναζητώντας τον εαυτό του. Από το 1970 αρχίζει να παίζει ως session κιθαρίστας σε διάφορες τοπικές μπάντες, μέσα από τις οποίες έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με την country μουσική, αφού ήταν αναγκασμένος να μάθει κάποια κομμάτια γιατί τα απαιτούσε το κοινό και έπρεπε μαζί με το συγκρότημα να βιοποριστούν μέσα από την μουσική. Από το 1973 θα πορευθεί ενίοτε μόνος του και σπανιότερα πλέον μέσα από μπάντες ενώ το 1975 θα δημιουργήσει τους Kostas & Friends, μια μπάντα μέσα από την οποία βρήκε δημιουργικό διέξοδο, γράφοντας πάνω από 30-40 τραγούδια, στα οποία έπαιζε κιθάρα, ενορχήστρωνε και τραγουδούσε.
Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια έφτιαξε αρκετά demo άλμπουμ, στα οποία χρηματοδοτούσε εξ ’ολοκλήρου την παραγωγή και μην έχοντας κάποια τύχη στην Montana, η οποία δεν είχε κάποια σοβαρή μουσική βιομηχανία, πηγαίνει στο Los Angeles, με την ελπίδα να ακουστεί από κάποια μεγάλη εταιρία. To 1978 o παραγωγός Dik Darnell εμπιστεύεται τα τραγούδια του και ηχογραφείται το πρώτο του άλμπουμ με τίτλο “Kostas” , στην First American Records μεταξύ 1978-1979 και βγαίνει στην κυκλοφορία το 1980, κάνοντας μια καλή πορεία στο Seattle. Όντας τελειομανής, δεν τον ικανοποιούσε πλήρως η πρώτη του αυτή κυκλοφορία και συνεχίζει να γράφει τραγούδια , τα οποία το 1986 μέσω ενός κοινού φίλου τα ακούει η τραγουδίστρια Clair Lynch ,και ζητάει να εντάξει 4 από αυτά σε ένα άλμπουμ της. Ακούγοντάς τα στο στούντιο ο παραγωγός της Tony Brown, ενθουσιάστηκε από την αρτιότητα τους και πήρε μαζί του τον Κώστα στο Nashville, την πρωτεύουσα της country μουσικής. Εκεί θα συνάψει ένα αποκλειστικό συμβόλαιο με την εταιρία διαχείρισης πνευματικής ιδιοκτησίας WELK , σύμφωνα με το οποίο οι καλλιτέχνες οι οποίοι ήταν συμβεβλημένοι με την εταιρία , θα είχαν δυνατότητα δισκογράφησης των τραγουδιών του. Μέσα από αυτήν την συνεργασία, καλλιτέχνες παγκόσμιου βεληνεκούς όπως οι Dwight Yoakam, Patty Loveless, Trisha Yearwood, Dixie Chicks, Emmylou Harris, George Strait, The Mavericks, Travis Tritt κ.α., δισκογραφούν τα τραγούδια του Κώστα Λαζαρίδη και χτυπάνε πρωτιές στα Country Singles του Billboard, κάνοντάς τον , τον πρώτο ‘Ελληνα με τόσες πρωτιές και αναγνώριση.
Το 1994 η WELKεξαγοράστηκε από την αμερικάνικη Philipsοπότε από τότε ο Κώστας ανήκει στο δυναμικό της, ενώ την ίδια χρονιά θα εκδοθεί και το δεύτερο προσωπικό του άλμπουμ στην Libertyrecords, σε παραγωγή και επιμέλεια του ίδιου, με τίτλο “XSinmoderation”. Τέλος το 2009 ερχόμενος στην Ελλάδα , υπήρξε μια πρόταση συνεργασίας από τον Γιώργο Νταλάρα, ο οποίος ήθελε να αποδώσει countryτραγούδια στα ελληνικά, αλλά επειδή το αποτέλεσμα δεν πληρούσε τα ποιοτικά standardτου Κώστα, η συνεργασία διακόπηκε. Από τότε μέχρι σήμερα δεν έχει σταματήσει να παίζει μουσική, να γράφει νέα τραγούδια και να μας κάνει περήφανους που ένας από τους καλύτερους countryτραγουδοποιούς των ΗΠΑ είναι ο Θεσσαλονικιός Κώστας Λαζαρίδης.
Commenti